Home » Skąd pomysł na cykl spotkań „Młodzi Cyfrowi?”

Zastanawiając się jak odpowiedzieć na to pytanie, sięgam wspomnieniami co najmniej 10, a może i 15 lat wstecz. Przychodziłem tutaj, do Biblioteki „Pod Atlantami” po mało lubiane lektury szkolne lub informacje do pracy dyplomowej z filologii polskiej.  Dopiero później wciągnęły mnie powieści przygodowe, kryminały, aż wreszcie literatura faktu.  Biblioteka z czasów  podstawówki to tylko wypożyczalnia i czytelnia, a przecież dzisiaj można zrobić coś więcej. Stąd pomysł na program „Młodzi cyfrowi”.

Moje życie zawodowe poukładało się w ten sposób, że od kilku lat mam przyjemność współtworzyć ofertę usług Miejskiej i Powiatowej Biblioteki „Pod Atlantami” w Wałbrzychu. Obserwuję jak biblioteka oraz jej filie (na przykład na Podzamczu i Piaskowej Górze) stopniowo zmieniają się w centra życia kulturalnego.  Dostosowują swoją ofertę dla osób w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach. W połowie 2018 roku dodaliśmy do oferty biblioteki mobilne gry miejskie, które tworzymy samodzielnie, dzięki fińskiej technologii ActionTrack.

Ferie 2019 z programowaniem

Mając dostęp do narzędzia ActionTrack i mogąc projektować dowolne gry mobilne uznaliśmy, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zorganizować wakacyjne zajęcia z programowaniem gier w roli głównej. Na początku mieliśmy trochę obaw, Wiemy, że to zupełnie nowatorski sposób pracy z aplikacjami mobilnymi i też nowatorskie warsztaty literacko-programistyczne. Uznaliśmy jednak, że nie ma lepszych partnerów do współpracy jak zaangażowana młodzież. Nie od dzisiaj wiemy, że do czytania książek niektórzy dojrzewają szybciej, innym natomiast potrzeba wielu lat.  Wiemy też, że do serca młodego pokolenia najlepiej trafić przez zaangażowanie ich w to, co lubią najbardziej. A lubią po prostu bawić się i tworzyć własny świat.

Nasze zajęcia okazały się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Pod koniec zajęć ze strony uczestników pojawiały się pytania, czy będą mogli jeszcze zaprogramować inne gry?

Młodzi cyfrowi od ferii do wakacji

Pod koniec lutego w naszym zespole edukatorów powstał pomysł wykorzystania zapału do nauki nowych technologii i poznawania świata mobilnego przez młodych czytelników, którzy odwiedzają naszą bibliotekę. Koordynatorem projektu została biblioteczna specjalistka od ActionTrack Natalia Różycka z Filii nr 7 z oddziałem dziecięcym na Piaskowej Górze.  I tak powstali „Młodzi Cyfrowi”, czyli zajęcia z programowania gier mobilnych dla młodzieży w wieku 11-16 lat. Od 9 marca 2019 spotykamy się dwa razy w miesiącu, w co drugą sobotę. Zajęcia zaczynamy o 11:00. Na początku zazwyczaj gramy w planszówki i rozmawiamy, by potem przystąpić do właściwej pracy nad naszą grą. Młodzi CyfrowiW sumie przez dwie godziny uczymy się programowania i zasady tworzenia gier na bazie literatury. Na początek na warsztat wzięliśmy „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło” Andrzeja Maleszki. Wybór książki był skonsultowany z młodzieżą podczas pierwszych zajęć.

Czytaliśmy wybrane fragmenty, obejrzeliśmy film i już powstały pierwsze zadania dla graczy. Do wakacji planujemy przenieść je do świata wirtualnego. Premiera gry będzie prawdopodobnie już po wakacjach. Najbardziej nas cieszą osoby, które widzimy w bibliotece dokładnie co dwa tygodnie. To ambasadorzy biblioteki i aplikacji ActionTrack.

 

Zdjęcia z warsztatów: Natalia Różycka.

Zdjęcie ilustracyjne pochodzi ze strony Serwisu Zintegorwanych Inwestycji Terytorialnych Aglomeracji Wałbrzyskiej.

 

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]