Home » „Nadzieja” – mobilna gra terenowa w Białowieży

Styczeń 1941 roku, Gramotucha. Ponury, surowy teren w sercu Syberii. To tutaj zostało wywiezionych na przymusowe prace tysiące Polaków. Jest głęboka zima, która trwa tutaj, aż 9-10 miesięcy. Jak co dzień wstałeś o 4 nad ranem.  Pożegnawszy swoją żonę, poszedłeś w głębokim śniegu, przy silnym wietrze około 3 km, aby ciężko pracować w szachcie…

U Władka…

Zaniepokoił Cię brak Twojego przyjaciela Władka, który codziennie dzielił z Tobą trudy pracy w kopalni złota. Jesteś wykończony po 10 godzinach ciężkiej pracy.  Mimo to, dręczony myślą o tym co dzieje się z Władkiem, decydujesz się pójść do niego i zapytać co się stało.  Wchodzisz do baraku i widzisz ciężko chorego Władka, który dostał zapalenia płuc. Po chwili dostrzegasz jego żonę Eugenię, która jest w zaawansowanej ciąży. Okazuje się, że ona również zaczęła poważnie chorować.

Przyjaciel cieszy się na Twój widok. W rozmowie wyjawia Ci, że nie tyle martwi się o swoje zdrowie, co o zdrowie swojej żony i dziecka, które wkrótce ma przyjść na świat. Władek czuje się bezradny.  Nie ma obecnie sił, ani środków by im zapewnić bezpieczeństwo. A zapasy żywności się kończą, zima jest coraz bardziej sroga. Nastały mrozy po minus 40 stopni i silne opady śniegu, tak, że jego pokrywa sięga 4 metrów. Dlatego też sytuacja rodziny staje się dramatyczna.

Przyjaciel prosi Cię o pomoc. Wiesz, że pozbawiona lekarstw, których zdobycie podobno graniczy z cudem ich rodzina może nie przeżyć. Bez odpowiednich zapasów żywności, przede wszystkim chleba i tłuszczy, wkrótce czeka ich śmierć w tych nieludzkich warunkach. Postanawiasz więc zrobić wszystko by jakoś pomóc swoim przyjaciołom.  Myślisz również o tym, żeby  uratować ich i dziecko, które wkrótce ma przyjść na świat. Ruszasz w śnieżną zawieruchę, by zdobyć niezbędne im leki oraz żywność. Wiesz, że czasu zostało niewiele i musisz się śpieszyć.

Listy do rodziny

Tak rozpoczyna się mobilna gra terenowa w aplikacji ActionTrack zatytułowana „Nadzieja”, inspirowana korespondencją z zesłania na Syberię Eugenii i Władysława Simsonów.

Z 26 niesamowitych listów, napisanych przez naszych bohaterów do rodziny w Polsce, bije ogromna pogoda ducha, pomimo bardzo trudnych warunków w jakich się znaleźli. Są też one bezcennym (jednym z niewielu) opisem warunków, jakie panowały na zesłaniu oraz problemów z jakimi zmagało się małżeństwo Simsonów.

Dzięki swojej misji pomocy Simsonom w trudnej sytuacji, gracze muszą pokonać wiele przeciwności, dzięki którym poznają realia zesłania na Sybir. W czasie gry „Nadzieja” młodzi ludzie przede wszystkim poznają jak wyglądało życie codzienne zesłańców.  W kolejnych odsłonach gry dowiadują również się czym było NKWD a także jak działała cenzura oraz –  co ważniejsze i ciekawsze – jak można było ją „obejść”. Przez cały czas gry stykają się ze źródłami historycznymi -głównie z listami – które zostały umiejętnie wplecione w fabułę.

To wszystko sprawia, że gracze są pełni zaangażowania w ratowanie życia swoim przyjaciołom. W trakcie gry „Nadzieja” uczą się i poznają bardzo trudną i prawdziwą historię, która została zapisana w listach Eugenii i Władysława Simosonów…

Gra powstała na podstawie publikacji Tylko te listy po nich pozostały”… – korespondencja z zesłania Eugenii i Władysława Simsonów”, wydanej przez IPN/O. Białystok w 2011 roku.

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]