Home Aktualności Jak obronić Wawę? – warsztaty i quest historyczny w aplikacji ActionTrack

Jak obronić Wawę? – warsztaty i quest historyczny w aplikacji ActionTrack

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:
Quest historyczny

„Jak obronić Wawę? – to quest historyczny w formie mobilnej gry miejskiej dostępnej na smartfony w aplikacji ActionTrack.  Gra stanowiła część projektu edukacyjno-animacyjnego, którego założeniem jest świętowanie 100 Bitwy Warszawskiej poprzez upowszechnianie wiedzy o ważnych wydarzeniach i postaciach dla historii Polski, Jaworzna i regionu.

Nowoczesny budynek – nowoczesne formy edukacji

Organizatorem i realizatorem projektu „Jak obronić Wawę?” była Miejska Biblioteka Publiczna w Jaworznie. Piękny, nowoczesny budynek z mnóstwem stanowisk do pracy, nauki i zabawy.  Biblioteka stoi w samym centrum miasta wypełniając jedną pierzeję rynku. Warto dodać, że w sierpniu 2014 roku ogłoszono konkurs na Najlepszą Przestrzeń Publiczną Województwa Śląskiego. Spośród 45 zgłoszonych projektów w głosowaniu internautów zwyciężył odnowiony rynek w Jaworznie. Obecnie rynek tętni życiem – jest miejscem rodzinnych spacerów, spotkań, koncertów i wielu innych imprez.

Zaś w samej bibliotece największe wrażenie robi wielki hol, z czytelnią główną ze stanowiskami multimedialnymi. Jest też kawiarenka. Cóż więcej potrzeba, jeżeli można w takim miejscu popracować czy postudiować najnowszą prasę. Czy po prostu zagłębić się w lekturze książki. Albo spotkać ze znajomymi (zakładając oczywiście, że przepisy i regulacje związane z pandemią na to pozwalają).

Dlatego też nie zdziwiły nas ani nowoczesne i ciekawe formy edukacji dla młodzieży, jakie proponuje to miejsce. Wyjątkowe miejsce wypełniają jednocześnie wyjątkowi pracownicy. Bardzo dziękujemy w tym miejscu Pani Aleksandrze Bzowskiej, która jest tutaj instruktorem metodycznym.  Wspólna praca to ciekawych i inspirujące dyskusje, cenne uwagi i pomysły na wykorzystanie aplikacji i gier w popularyzacji czytelnictwa i kultury.

Drwal z Rynku w Jaworznie

Założenie projektu było stosunkowo proste: do biblioteki zapraszamy młodzież, która ma niepowtarzalną okazję zamienić się w projektantów gier mobilnych.  Łącząc innowacyjne fińskie oprogramowanie ActionTrack oraz naszą wiedzę z zakresu gamifikacji wspólnie pracujemy nad tym, aby ożywić Drwala, który przysiadł tuż przed biblioteką, na jaworznickim rynku. Drwal to symbol miasta. Wpisany w herb i w tradycję. Podobno sięgającą czasów Kazimierza Wielkiego.

Warsztaty z jaworznicką młodzieżą

Do warsztatów projektowania gier zostali zaproszeni uczniowie z drugiej klasy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworznie. Niespotykana energia, pasja i zaangażowanie przerosło nasze oczekiwania. Efektem szkolenia były dwie całkowicie grywalne rozgrywki. Zupełnie inne, choć przecież inspirowane tym samym wydarzeniem, czyli Bitwą Warszawską i historią Jaworzna.

Przyznajemy, że byliśmy zaskoczeni ich pomysłowością i talentem, ale też i temperamentem. Czy można szybko zdobyć zaawansowaną wiedzę historyczną? Okazuje się, że można. Nawet jeśli wcześniej do tego przedmiotu podchodziło się z dużym dystansem. Okazało się też, że żeby zrobić dobre grafiki wystarczy.. Paint i dużo talentu oraz chęci. Młodym adeptom game designu nie brakowało ani jednego ani drugiego. Pod koniec nawet prowadzący dowiedział się czegoś nowego.

Bitwa Warszawska – historyczne tło do gry

Nie ma co ukrywać – Bitwa Warszawska nie jest ulubionym tematem młodzieży. Ale historie ludzi, który mieli wpływ na losy tej bitwy mogą być inspirujące. Dlatego też skupiliśmy w tym projekcie nie tyle na działaniach związanych z wojną polsko-bolszewicką, a na zwykłych – niezwykłych obywatelach. Są to: Mieczysław Bednarski, Stanisław Kolka, Wincenty Piętakiewicz , Klemens Tatarczuch, Jan Długosz, Aleksander Grzybek, Aleksander Guzik, Ignacy Sokołowski, Józef Piętak, Leon Wadowski, Józef Susek, Wincenty Kramarczyk, Paweł Kępka oraz Rodzina Pokornych.

W ramach warsztatów opracowaliśmy z młodzieżą też serię pytań, związanych z tymi postaciami.  Nasz quest historyczny zaczynał mieć już realne kształty. Testując zaś młodzieżowe gry przygotowaliśmy też zdjęcia, które później okazały się świetnym materiałem uzupełniającym.

 

 

Fabuła – motywacja do poznawania historii

Po warsztatach, czyli po stworzeniu dwóch prototypów oraz po rozmowach z młodzieżą i pracownikami przyszedł czas na połączenie wszystkich motywów i opracowanie finalnej wersji gry. Mając jednak tak bogate materiały wejściowe wiedzieliśmy, że quest historyczny w formie gry mobilnej nie ma prawa być nudny. Jednak kluczowa była fabuła. Zależało nam, żeby wciągnęła młodzież, żeby była dla nich interesująca.  Dlatego też sięgnęliśmy po postacie licealistów.

Jawor to licealista – większość czasu spędza z kumplami ze szkoły, często gra i uwielbia kino superbohaterskie. Jego pseudonim wziął się z tego, że doskonale zna historię miasta i często zarzuca kolegów ciekawostkami o jego historii. Wawa to dziewczyna z jego klasy – lata temu przeniosła się do Jaworzna z Warszawy i stąd jej przezwisko. Doskonale się dogadują i wszystko zmierzało jak dotąd do tego, że w końcu zaczną spotykać się „na poważnie”.

Niestety, na Wawie zawiesił oko Czerwony – największy postrach kujonów w ich szkole, a w dodatku odpowiedzialny za kilka pobić. Początkowo Wawa zakładała, że po prostu jest dla niej miły. Z każdym dniem stawał się jednak coraz bardziej natarczywy. Zdobył jej numer i zasypywał ją wiadomościami. Poza telefonami i próbami wyciągnięcia jej gdzieś po lekcjach ostatnio zaczął ją nawet śledzić! Dziewczyna naprawdę się boi.

Jak obronić Wawę?

Jawor wie, że musi coś z tym zrobić. Nie ma jednak pojęcia jak zrobić to COŚ. Rozmyślania zajmują mu bardzo dużo czasu. W końcu siada pod pomnikiem Drwala. Taki gość mógłby spokojnie poradzić sobie z Czerwonym. Na pewno nie bałby się stawić mu czoła.  Wciąż myśląc o tym jak sytuację rozwiązałby Drwal, chłopak wraca do domu. Gdy zasypia ponownie jest na rynku.

Tym razem jednak Drwal postanawia opowiedzieć mu historię bardzo podobną do tej, która zajmuje jego myśli. Kiedyś była Wawa, co do której poważne zamiary miał Czerwony. Sytuacja była nawet cięższa niż teraz. Jednak dzięki pewnym ludziom udało się go pokonać i uwolnić od niego Wawę.

By poznać całą historię Jawor musi podążać ścieżką wskazaną przez Drwala. Jego zadaniem jest „obudzenie” duchów legionistów z Jawora. Każde zadanie będzie pozwalać mu na poznanie kolejnych szczegółów dotyczących tego jak udało się pokonać Czerwonego sto lat temu.

A na finał koncert!

Przygotowania do premiery trwały krótko i intensywnie. I jak na nowoczesną i innowacyjną placówkę kulturalna przystało – miały bardzo ciekawą formę.

Po pierwsze przygotowano nowoczesną grafikę – wszystkie materiały od zapowiedzi warsztatów, po premierę gry, aż do finału projektu charakteryzują się spójnością. Jeden plakat wyjściowy, w uwzględnieniem belki logotypowej zaakceptowanej przez Biuro Niepodległej i kolejne grafiki na jego podstawie.

Po drugie – projekt od samego początku do końca stawia na nowoczesne formy przekazu do młodzieży: warsztaty projektowania gier, quest historyczny a na finał koncert zespołu Forteca. To rockowy zespół, który w niestandardowy, nowoczesny zespół przekłuwa pojęcie patriotyzmu na teksty i akordy muzyczne. Za swoją działalność w tym roku zespół FORTECA został nominowany do nagrody BohaterONa w kategorii Pasjonat.

Po trzecie zaś – bibliotekarze wykorzystują coraz nowocześniejsze formy przekazu, aby dotrzeć do szerokiej publiczności, w szczególności młodzieży . Tym razem powstał film promocyjny  „Jak obronić Wawę”? I Wawa i Jawor to jaworzniccy licealiści.

Chociaż premiera gry odbyła się 12 października, a koncert tydzień później i projekt „Jak obronić Wawę” został zakończony, to quest historyczny w firmie gry jest nadal możliwy.  Wystarczy przyjść do biblioteki i zapytać o kod QR, dzięki ktoremu można wejść do gry.  Pamiętajcie o telefonach!

Zobacz także