Home » Gry w 2023 roku: jakie są trendy?

Popularność gier jest od wielu lat absolutnie bezdyskusyjna. Młodzi (ale starsi też!) ludzie wciąż chętnie sięgają po tę rozrywkę, choć zmieniają się ich wymagania. Jakie gry będą najpopularniejsze w 2023 roku? Czym warto się kierować przy planowaniu gamifikacyjnych przedsięwzięć w najbliższym czasie?

Kreatywność

Raport GWI poświęcony charakterystyce pokolenia Alfa sporo miejsca poświęcone grom. To właśnie gry są najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu: młodzi ludzie wybierają je częściej niż telewizję, a 7 na 10 nastolatków gra codziennie lub prawie codziennie. Młodsze pokolenia chętnie wybierają gry rozwijające ich kreatywność. Podoba im się tworzenie światów, konstruowanie własnych zasad i wymyślanie nowych rzeczy. Z tego powodu ogromne sukcesy święci Minecraft i Roblox, które nie tylko umożliwiają współtworzenie światów, ale kładą tez nacisk na aspekt towarzyski.

Społeczność

Ten sam raport wskazuje na bardzo ciekawy trend: mniej więcej połowa nastolatków w czasie grania rozmawia ze swoimi znajomymi. Młodzi ludzie lubią też, kiedy gry zawierają elementy współpracy albo specjalne eventy, które wymagają wspólnego działania.

 

 

To bardzo ważna zmiana: jeszcze do niedawna gry były postrzegane jako rozrywka dla samotników, niewymagająca interakcji społecznych. Gry kojarzyły się raczej z izolowaniem się od społeczeństwa, ewentualnie nawiązywaniem kontaktów z anonimowymi graczami w internecie. Dzisiaj aspekt towarzyski staje się bardzo istotny – i instytucje organizujące gry mogą go z łatwością wykorzystać. Sprawdzą się tutaj wszelkiego rodzaju maratony gier, gry zespołowe, wspólne zbieranie punktów (gracze zdobywają je osobno, ale o sukcesie przesądza zbiorowy rezultat). Sprawdź, jakie możliwości w tym zakresie oferuje ActionTrack!

VR

Kolejnym widocznym trendem jest rosnąca popularność rozwiązań związanych z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością. W dodatku VR stosowany jest nie tylko w branży gamingowej, ale także w medycynie, szkoleniach itp.
Specjaliści przewidują, że rynek gier VR będzie intensywnie rósł, a razem z nim – dostępność sprzętu, który wciąż pozostaje drogi. Młodzi ludzie chętnie wiec wypróbują gry VR w instytucji kultury. To dobra okazja, by wykorzystać tę technologię: sprawdź naszą ofertę szkoleń VR.

Gry mobilne

Wciąż za dużą część rynku gier odpowiadają produkcje mobilne. Gry na smartfony i tablety cieszą się ogromna popularnością, co – poza doniesieniami giełdowymi – potwierdza cytowany już raport GWI: młodzi ludzie chętnie używają swoich smartfonów jako sprzętu do grania. W grupie nastolatków w wieku 12-15 lat smartfony to najpopularniejsze narzędzie do grania (60%), a zaraz za nimi sytuują się konsole (55%). W młodszej grupie te dwa urządzenia osiągnęły ten sam wynik.

Te wyniki to przydatna wskazówka dla instytucji kultury: możliwość skorzystania z konsoli w jednej z bibliotecznych sal może skutecznie przyciągnąć młodzież. Atrakcją będą też gry mobilne na smartfony projektowane w aplikacji ActionTrack – które będą opierać się na literaturze lub lokalnej historii. Warsztaty projektowania gier będą nie tylko ciekawą formą spędzenia wolnego czasu, ale także odpowiedzą na społeczne potrzeby dzisiejszych nastolatków.

Sprawdź, jakie możliwości daje ActionTrack!

Nie zapominajmy o najważniejszym: wciąż warto odwoływać się do gier, by zachęcić młodzież i dorosłych do sięgnięcia po literaturę.

Sprawdź nasze szkolenia, w których podpowiadamy, jak to robić!

    Masz pytania lub wątpliwości jak wykorzystać trendy ze świata gier w swojej instytucji? Skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a wtedy my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]