Home » Gry mobilne na rok Stanisława Lema

Sejm RP ogłosił patronów 2021 roku – wśród nich znalazł się wybitny pisarz i futurolog, Stanisław Lem. W setną rocznicę jego urodzin będziemy więc przyglądać się bliżej twórczości tego wybitnego twórcy. Gry mobilne – jako przykład nowych technologii – są świetnym pomysłem na obchody roku Stanisława Lema.

Stanisław Lem urodził się w 1921 roku we Lwowie, a po II wojnie światowej przeniósł się do Krakowa – i tam rozpoczęła się jego literacka kariera. Jako pierwszą w formie książkowej Lem wydał powieść „Astronauta”. Tytuł odniósł duży sukces, więc pisarz podążał dalej w kierunki fantastyki naukowej. Do jego najważniejszych dzieł zaliczamy dzisiaj m.in. powieści „Solaris”, „Niezwyciężony”, „Głos Pana” czy cykl o podróżniku Ijonie Tichym, ale również utwory filozoficzne.

Tak naprawdę Lemowska fantastyka skrywa mnóstwo refleksji na temat miejsca człowieka we wszechświecie, jego relacji z rozwijającą się technologią i potencjalnych kierunków zmian. Pod pretekstem snucia baśniowych opowieści Lem odmalowywał realistyczne i uniwersalne problemy ludzkości. Nic więc dziwnego, że powieści polskiego pisarza są znane na całym świecie i doczekały się także wielu ekranizacji.

Co przewidział Stanisław Lem?

Można powiedzieć, że twórczość Stanisława Lema przeżywa (kolejny) renesans – czytelnicy są zafascynowani jego trafnymi przewidywaniami dotyczącymi przyszłości. W internecie co jakiś czas pojawiają się cytaty prosto z dzieł wybitnego pisarza, tak jak na przykład ten o czytnikach ebooków:

Czytnik ebooków na tle książekCałe popołudnie spędziłem w księgarni. Nie było w niej książek. Nie drukowano ich już od pół wieku bez mała. A tak się na nie cieszyłem, po mikrofilmach, z których składała się biblioteka „Prometeusza”. Nic z tego. Nie można już było szperać po półkach, ważyć w ręce tomów, czuć ich ciężaru, zapowiadającego rozmiar lektury. Księgarnia przypominała raczej elektronowe laboratorium. Książki to były kryształki z utrwaloną treścią. Czytać można je było przy pomocy optonu. Był nawet podobny do książki, ale o jednej, jedynej stronicy między okładkami. Za dotknięciem pojawiały się na niej kolejne karty tekstu.

A to nie jest jedyna trafna przepowiednia! Stanisław Lem w swoim książkach opisał też internet, smartfony, drukarki 3D czy wyszukiwarki internetowe.

Rok Stanisława Lema w grach edukacyjnych

Wspaniałe pomysły polskiego futurologa można z łatwością wykorzystać w działaniach edukacyjnych. Wykreowane przez niego światy aż proszą się o przeniesienie do gry mobilnej: na przykład w formie „Biblioteki przyszłości”.

Przygotowaliśmy dla bibliotek i instytucji kultury grę mobilną w wersji kanapowej na rok Stanisława Lema. Bohater w tajemniczy sposób przenosi się w czasie i spotyka bibliotecznego robota Mela. Rozwiązywanie łamigłówek pozwala mu zapoznać się z biblioteką przyszłości, w której książki czyta się na optonach, a polecają je hologramowe postacie ich autorów. Nowoczesne technologie umożliwiają także skorzystanie z wirtualnej rzeczywistości – bohater szybko się więc orientuje, że fikcja wykreowana przez Stanisława Lema jest bardzo bliska technologiom, z których korzystamy na co dzień.

Gra mobilna zachęca młodego czytelnika do sięgnięcia po dzieła wybitnego futurologa i samodzielnego sprawdzenia, jakie jeszcze pomysły Lema okazały się rzeczywistością. Aby zagrać, pobierz bezpłatną aplikację Action Track i zeskanuj kod QR. Wejdź razem z nami do biblioteki przyszłości i zobacz, jakie możliwości dają edukacyjne gry mobilne. W tę grę można zagrać w dowolnym miejscu.
Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci przygotować takie wyzwanie także i dla Twojej instytucji! Zadzwoń pod numer telefonu +48 609 365 220, a razem stworzymy specjalną grę na rok Stanisława Lema.

Zdjęcia: Pexels, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

 

 

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]