Home » Gra jako wydarzenie towarzyszące. Równoleżnik Zero 2019

Gra jako wydarzenie towarzyszące. Równoleżnik Zero 2019

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:
Magia Azji - Festiwal Równoleżnik Zero

Biblioteka jest miejscem otwartym na nowe aktywności. Wrocławscy bibliotekarze korzystają z dobrych praktyk i szukają nowych rozwiązań w promowaniu czytelnictwa. Połączenie nowych technologii z działalnością biblioteki daje ogromne możliwości. Gra miejska jako wydarzenie towarzyszące przy festiwalu jest przykładem takiego połączenia.

Od offline do mobile

Doświadczenia  w tworzeniu gier nabieraliśmy stopniowo. Przeszliśmy szkolenia dotyczące projektowania gier i obsługi aplikacji ActionTrack. Nasze gry offlinowe to m.in. Tropem Nessera – śledztwo w Mediatece (na motywach powieści Håkana Nessera) – gra realizowana jako impreza towarzysząca Festiwalowi Kryminału (2015) oraz Inspektor Banks i tajemnica starej palarni (oparta na powieściach Petera Robinsona) – gra kryminalna w ramach Festiwalu Kryminału (2016) i Ogólnopolskiej Nocy Bibliotek (2016). Mobilność (od 2017 roku gry organizowane są w aplikacji ActionTrack) i atrakcyjność to tylko niektóre zalety tej formy rozrywki, której istotnymi elementami są literatura i przestrzeń miejska z jej wieloma kontekstami. Same w sobie mogą być głównym elementem wydarzenia, ale i częścią większej całości.

Mobilnie o Azji jako część festiwalu „Równoleżnik Zero”

W dniach 4-6 kwietnia 2019 MBP we Wrocławiu zorganizowała VIII edycję Wrocławskiego Festiwalu Podróżniczego im. Olgierda Budrewicza Równoleżnik Zero. Trzydniowemu świętu podróżników towarzyszyło wiele różnorodnych wydarzeń. Oprócz warsztatów i prelekcji biblioteka zaoferowała dwie mobilne gry miejskie nawiązujące do podróżowania oraz motywu przewodniego tej edycji, czyli do Azji. Te dwie gry pokazują dwa różne rozwiązania i podejścia do realizacji gry miejskiej.

 

Pierwsza gra miejska – Magia Azji – skierowana była do pełnoletnich uczestników festiwalu i była uruchomiona przez trzy dni jego trwania. Do gry można było przystąpić bez wcześniejszych zapisów. Gra Magia Azji Wersja pofestiwalowa jest cały czas aktywna i dostępna dla użytkowników ActionTracka. Trasa gry przebiega między trzema bibliotekami, w których odbywały się festiwalowe wydarzenia: Mediateką, Biblioteką Turystyczną i Centrum Innowacji PRZEJŚCIE. Fabuła gry opiera się na krótkiej opowieści: “Wieść o podróżniczej pasji uczestników festiwalu dotarła także na największy kontynent naszej planety. Z Azji – bohaterki tegorocznej edycji – przybyły fantastyczne bestie, które chcą poznać wrocławskich amatorów podróży… i sprawdzić, czy są godni swojej sławy.” Oprócz zadań nawiązujących do fabuły gracze musieli też wykazać się kreatywnością w zadaniach fotograficznych. Te punkty były najbardziej chwalone przez uczestników. Grę stworzyła i koordynowała Martyna Gontarz z Mediateki.

 

Druga gra miejska – Tajemnica sumeryjskiego amuletu – odbyła się ostatniego dnia festiwalu w ramach oferty rodzinnej. Wziąć udział mogły tylko zgłoszone wcześniej drużyny. Gra rodzinna Tajemnica sumeryjskego amuletu Obszar gry obejmował centrum miasta. Zadania dotyczyły najważniejszych i najciekawszych zakątków Azji. Celem gry było odnalezienie sumeryjskiego amuletu z inskrypcją zapisaną pismem klinowym: “Legenda głosi, że [Sumerowie] stworzyli amulet, który kryje wielką tajemnicę. Kolejne pokolenia strażników amuletu strzegą tej tajemnicy i ukrywają sumeryjskie dziedzictwo. Łowcy przygód tak naprawdę nigdy nie przestali go szukać. Bo w każdej legendzie tkwi ziarno prawdy…”. Zespoły, którym udało się dotrzeć do mety, zdobywały amulet (wydrukowany przez bibliotekarzy na drukarce 3D). Grę stworzył i koordynował zespół Centrum Innowacji PRZEJŚCIE.

 

Zangażowanie przez gamifikowanie

Gamifikacja literatury jest idealnym sposobem na włączanie potencjalnych klientów biblioteki, a także obecnych czytelników, w aktywne czytelnictwo. Z pomocą gier zachęcamy do odwiedzania bibliotek i korzystania z ich bogatych zasobów bibliotecznych. Mobilne gry miejskie MBP są również alternatywną formą zwiedzania miasta i poznania jego historii. Sprawdzają się zarówno jako samodzielne projekty, ale też dopełnienie większego wydarzenia. Gra miejska jako wydarzenie towarzyszące przy festiwalu może zaktywizować publiczność i zachęcić do uczestnictwa. Gry można wykorzystywać na lekcjach bibliotecznych i oprowadzaniach. Gry miejskie organizowane przez Miejską Bibliotekę Publiczną we Wrocławiu w ciągu ostatnich 2 lat zebrały publiczność liczącą ponad 2500 osób. Zainteresowanych przybywa z każdą kolejną premierą, dlatego jeszcze w tym roku bibliotekarze MBP planują stworzenie kolejnych gier.

 

Tekst:  Emilia Kubacka, Martyna Gontarz – Mediateka, Wrocław

 

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]