Szkolenia zaczęły się w czerwcu, a wśród nich znalazł się temat Gamifikacja w praktyce. Projektujemy swoją grę mobilną na smartfony.
Gamifikacja w praktyce.
Zaczęliśmy oczywiście od kilku słów wprowadzenia. Omówiliśmy pojęcie gamifikacji. Następnie rozmawialiśmy w jaki sposób można ją wykorzystać w pracy w bibliotece. Pokazaliśmy przykłady dlaczego warto to robić. Dodatkowo omówiliśmy jaką rolę pełnią gry w naszym życiu, zwłaszcza w codzienności młodych czytelników, jakie cechy mają najbardziej angażujące gry, przy których tracimy poczucie czasu. W końcu zaś jak zgamifikować książkę lub lekcję biblioteczną.
Sama teoria to za mało. Dlatego najpierw zagraliśmy w gry na ActionTrack przeznaczone dla młodszych i starszych odbiorców. Naszym zdaniem twórca gry powinien być najpierw graczem, żeby zobaczyć, jak wygląda aplikacja od tej strony. i co sprawia mu największą przyjemność podczas gry. W drugiej części przystąpiliśmy do poznawania narzędzia. Obsługa aplikacji ActionTrack nie jest trudna, ale tworzenie swoich zadań potrafi być bardzo przyjemne, dlatego trwało do końca pierwszej części szkolenia.
Warsztaty online
Część druga w całości była poświęcona tworzeniu własnej gry. Zadanie nie było łatwe, ponieważ ze względu na bezpieczeństwo uczestników, szkolenie odbywało się online. Dlatego też uczestnicy przebywali w swoich filiach, każdy przy własnym komputerze. Spróbujcie w takiej sytuacji pracować w grupach… 😉
Ale dla chcącego nic trudnego, dlatego udało nam się wypracować system, dzięki któremu na świat przyszła gra “Tajemnica Pana Tadeusza”. Zastanawialiście się kiedyś, co bibliotekarze i bibliotekarki robią całymi dniami w bibliotekach? Podpowiadamy więc – nie piją kawy i nie czytają. Zazwyczaj dzień w bibliotece wypełniony jest mnóstwem zajęć, dzięki którym biblioteka sprawnie funkcjonuje. Przede wszystkim pojawiają się w niej nowe książki. Pojawiają się również stare książki, które oddają czytelnicy. Bibliotekarze organizują liczne spotkania dla czytelników, zajęcia dla dzieci itp. Nikt nie wie o tym lepiej niż aktywni bibliotekarze. Dlatego też bohaterką naszej wspólnej gry została odważna bibliotekarka Kasia, która została wplątana w intrygę kryminalną. Akcja gry ma miejsce w bibliotece, a przecież niezwykle ważną rolę odgrywają tam książki. Przy okazji gracz może poznać od podszewki pracę w bibliotece, pomóc w niej, a podejmując trudne decyzje dochodzi do zaskakującego zakończenia gry.
Efektem szkolenia była całkowicie samodzielna, zabawna i jednocześnie elegancka gra stworzona w aplikacji ActionTrack. Jeszcze raz dziękuję uczestnikom za nasze spotkanie i wspólne zadanie. Coś mi się wydaje, że to nie będzie ostatnia gra stworzona przez ten zespół. 🙂
Gry w Tczewie
Szkolenia rozpoczęły się w czerwcu i będą trwały do końca października. Dzięki szkoleniom bibliotekarze Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tczewie nabyli wiele nowych umiejętności. Docelowo pozwolą one nam na organizowanie gier terenowych, miejskich, questów i gier historycznych a także tworzenie swoich gier mobilnych na smartfonach. Wszystkie działania oparte będą na podstawie książek. Liczymy oczywiście, że gry skutecznie zachęcą do sięgania po lekturę i częstszych odwiedzin w bibliotece.