Home » Gamifikacja po fińsku w przykładach z bliska i z daleka

Gamifikacja po fińsku w przykładach z bliska i z daleka

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:
Gamifikacja po fińsku

W trakcie seminarium „Gamifikacja po fińsku: gra w czytanie, gra w naukę, gra w zwiedzanie” nie zabrakło inspirujących historii z grami w tle! Uczestnicy spotkania w Centrum Historii Zajezdnia przez ponad pięć godzin poznawali doświadczenia pracowników bibliotek oraz instytucji kultury z całego kraju.

Wymieniamy się doświadczeniami

Prezentacje łączył jeden temat – praktyczne wykorzystanie aplikacji ActionTrack. W poszczególnych prezentacjach prelegenci przekonali obecnych, że nowinki techniczne już na stałe zagościły między bibliotecznymi regałami. Pomysły na wykorzystanie gamifikacji oscylowały wokół kilku głównych pomysłów:

  • nowy kanał promocji tytułów, autorów i spotkań, które przeradzają się w plenerowe gry terenowe,
  • wsparcie w procesie wychowania i kształtowania dziecka szkolnego,
  • uatrakcyjnienie lekcji bibliotecznych – także pierwszej wizyty w bibliotece, gdy młodzi czytelnicy mogą poznać zasady korzystania z księgozbioru,
  • wyszukiwarki i inne pomysły na rekomendowanie atrakcyjnych tytułów książek dla młodszych czytelników.

Prelegenci opowiadający o swoich projektach tylko potwierdzili, jak zróżnicowane i uzdolnione w wielu kierunkach są zespoły biblioteczne. Świat szybko się rozwija, a biblioteki muszą dotrzymać tempa. Dzięki poszukiwaniom nowych dróg nie tylko odpowiadają one na rosnące potrzeby czytelników, ale niejednokrotnie wyprzedzają je.

Gamifikacja książki

Entuzjastycznie została przyjęta prelekcja dyrekcji Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu, która przedstawiła całe spektrum różnorodnych działań. Największe wrażenie robiły gry miejskie gromadzące tłumy kilkuset chętnych graczy. Tak dobra frekwencja wzbudzała nawet zainteresowanie straży miejskiej, która sprawdzała powód tak licznego zgromadzenia. Wydarzenia te uzupełniane były o spotkanie z twórcami wraz z uroczystym wręczaniem nagród – oczywiście również książek z autografem.

Cyfrowo wśród młodzieży i dzieci

Interesujące wystąpienie przedstawicieli Biblioteki w Wałbrzychu pokazała, jak gamifikacja zwiększa zainteresowanie biblioteką, tworząc z niej nowoczesne, atrakcyjne dla odbiorców cyfrowe centrum kultury.  Przykłady realnych przedsięwzięć jasno pokazały, że po odpowiednim przeszkoleniu każdy zespół jest w stanie stworzyć atrakcyjny program dla dzieci i okolicznych szkół, przy partnerstwie innych instytucji kultury i zainteresowanych współpracą wydawnictw.  Kolejnym wyjątkowym projektem pochwaliła się Biblioteka w Wołowie, która dziecięcą kreatywność w tworzeniu własnych bajek wykorzystała w czasie zimowych ferii 2019 i zamieniła na mobilną bajkę o królowej śniegu.

„Wybornik Literacki”

Ciekawe rozwiązanie zaprezentowała także  prelegentka z wrocławskiej biblioteki. Otóż, za pomocą aplikacji Action Track stworzyła ona autorski system pozwalający na wyszukiwanie i rekomendację wartościowych tytułów książek. Młodzi czytelnicy mogą eksplorować ciekawe narzędzie, dobierając propozycję kolejnej lektury pod kątem tematyki i charakteru książki, wątków czy wieku odbiorcy.  Dzięki temu stworzony w ten sposób “Wybornik Literacki” pomaga w doborze interesującej książki w bogatej ofercie wydawniczej. Narzędzie służy nie tylko jako przewodnik po konkretnych książkach, ale także inspiracja przy kolejnych wyborach. Jak w każdym z przypadków, twórczyni ‘Wybornika” podzieliła się całą wiedza związaną z zadaniem. Dodatkowo, słuchacze poznali wszystkie problemy i trudności, dzięki czemu kolejnym zespołom łatwiej będzie stworzyć własne ‘sortery” literatury.

Zagraj w muzeum

W trakcie seminarium uczestnicy mogli także zobaczyć, jak wygląda w praktyce prawdziwa rozgrywka gry miejskiej. Good Games we współpracy z Centrum Historii Zajezdnia zaprosił słuchaczy do wspólnej gry, która dodatkowo umożliwiła zapoznanie się z wystawą stałą Centrum, dotyczącą burzliwej historii miasta Wrocławia i napływowych mieszkańców.

W ostatniej części, tuż po grze, nadszedł czas na ważną kwestię – jak finansować pomysły organizacji gier. Temat pozyskiwania dofinansowania w instytucjach kultury budził żywe zainteresowanie i to podczas tej prelekcji padało najwięcej pytań z sali. Okazało się, że możliwości uzyskania wsparcia jest naprawdę wiele – od programów ministerialnych po stałe, niekończące się projekty dużych firm z sektora prywatnego.

Biblioteki nowej ery

Wzajemna wymiana wiedzy i doświadczeń otworzyła oczy uczestników na nowe możliwości działania. Przysłuchując się przedstawicielom instytucji, w których gamifikacja działa dobrze, utwierdziliśmy się w przekonaniu, w jakim kierunku podążają biblioteki nowej ery. Po pierwsze oczywistym stają się warsztaty i spotkania, które łączą świat literatury ze współczesną technologią.  Po drugie, nie mniej ważna staje się partycypacja różnych grup i partnerów w projektach organizowanych przez biblioteki. Na zakończenie trzeba podkreślić, że wielu uczestników zaczęło dopytywać o kolejne tego typu spotkanie.

 

 

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]