Home Aktualności Game the book, czyli gamifikacja w Skawinie

Game the book, czyli gamifikacja w Skawinie

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:
Gamifikacja skawina

Dworcowe zakamarki dla czytelników

W dawnym holu znajdziemy wypożyczalnię główną. Pomieszczenia dyżurnego ruchu, poczekalni czy kas wypełniają półki z książkami. W nowej siedzibie nie zabraknie miejsca i dla najmłodszych Skawinian i dla tych dojrzałych. Zresztą Biblioteka w Skawinie, już od czasów jej powstania cieszyła się wielkim powodzeniem wśród mieszkańców. Można o tym przeczytać na  jej stronie internetowej.  Szczególnie zaś w czasach powojennych wszelkie spotkania w bibliotece cieszyły się wielką popularnością:

Jan Izydor Sztaudynger 

Skawino, głoszę to dla Twej sławy…
Ze zapach tu poparty filiżanką kawy,
Z żalem się z Tobą człek rozstawa.
Jakże cudownie pachnie tutaj kawa.
Reakcja tutaj była bardzo żywa
I nawet wieszak się urywa.

Kultura w czasach zarazy

Kultura w czasach zarazyGdy w ostatnich dniach marca 2020 drzwi do biblioteki zamknął koronawirus, bibliotekarze wykorzystali wszystkie dostępne możliwości, żeby pozostać w kontakcie ze swoimi czytelnikami.  Jak #ZAWSZEwGOTOWOŚCI! stworzyli mini serwis „Kultura w czasach zarazy”, gdzie opisywali kolejne e-inicjatywy ze świata literatury, filmu, edukacji, czy szeroko pojętej sztuki.

Aktualnie można już wypożyczać książki a placówka działa trybie zaostrzonego reżimu sanitarnego.  Jej pracownicy jednak nie ustają w wysiłkach, by przygotować ciekawą i różnorodną ofertę kulturalną dla swoich czytelników. Dlatego zainteresowali się gamifikacją i możliwościami fińskiej platformy ActionTrack, jako narzędzia umożliwiającego animacje czytelnicze zarówno online jak w budynkach i na zewnątrz.  Dzięki więc dofinansowaniu z programu Narodowego Centrum Kultury z programu „Kultura w sieci” mogliśmy przeprowadzić mini kurs „Game the book”.

Warsztaty online

Skawińskie bibliotekarki nie tylko z siedziby głównej, ale też z filii, przez trzy lipcowe dni doskonaliły swoje umiejętności projektowania gier na platformie ActionTrack. Warsztaty miały formułę webinariów on-line.

Efektem wspólnej pracy jest prototyp gry dla dzieci pt: „Smok Hultaj. Jej główny bohater – Szewczyk Dratewka, wcale nie ma zamiaru zabijać Hultaja…, chce go umieścić w azylu dla zagrożonych bajkowych stworzeń. Zaskakująca fabuła gry stanowi tło dla quizu z wiedzy o bohaterach najpopularniejszych bajek: Calineczki, Kopciuszka, Bazyliszka, itp. Jeżeli tylko wrócą spotkania z dziećmi, mobilna gra będzie doskonałą możliwością animacji.

Uczestniczki warsztatów wykazały się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i poczuciem humoru. Miłym zaskoczeniem było to, jak sprawnie przyswajały techniczne aspekty projektowania gier.  Choć „Smok Hultaj” jest ich pierwszą wspólną grą, to umieściły w niej dwie alternatywne ścieżki gracza i dwa zakończenia. Podczas szkolenia zapoznały się także zasadami przestrzegania praw autorskich i RODO w projektowaniu gier oraz „odkryły” kilka internetowych źródeł grafik i dźwięków do swobodnego wykorzystania.

„Biblioteczne zakątki” online

Tymczasem już niedługo, 6 sierpnia 2020,  premiera gry „Biblioteczne zakątki” – czyli mobilnej gry online przygotowanej specjalnie, aby dzieci i młodzież mogły poznać tajemnice byłego Dworca PKP – dzisiejszej biblioteki.

Zobacz także